livetsbravader.webblogg.se

bläckfisk, grottor och två saknade till havs

Kategori: Allmänt

Det är söndag. Imorgon kör skolan igång som vanligt klockan 8.30. I skrivande stund sitter vi hemma på universitet igen, efter en resa till Tanga, kuststad nära Kenya. Vilken helg!! Vi började fredagen med 5 timmars lång resa, vi kom fram till ett mörkt Tanga med rikting åt endast ett håll: MAT. Efter fem timmars skumpig, svettig och hetsig bussresa på en Public buss utan AC var man ganska trött. Alfred och Dennis (två lärare som var med från skolan) tog oss till en restaurang vid hamnen. Det var väldigt varmt i jämförelse med de kalla bergen. Jag åt grillad bläckfisk med världens godaste fruktfat till och Olle åt grillad hamburgare. Känslan av sätta tänderna i något som inte var ris går inte att beskriva. Vi njöt till fullo och gick sedan till ett häftigt utehak. Det var en blandning mellan fotbollsbar/diskotek/klubb/biljardpingisställe/utebar och många kategorier människor var samlade. Hemlösa, haltande och smala katter sprang vid våra fötter. Uppiffade tjejer dansade till afrikanska rytmer. Vi satte oss och tog oss en varsin Savanna men bestämde oss efter ett tag för att ta oss hem till hotellet. 

Lördagen bestod av en flytt till ett annat hotell, Inn by the sea. Som man förstår via namnet låg det alltså precis vid havet!! Så vackert! Vi solade, badade och åt god mat till både lunch och middag. (Jag ursäktar att mitt inlägg handlar så mycket om mat, men med förstoppning fem dagar, diarre en dag, förstoppningar fem dagar, diarre en dag var det väldigt NICE att få en balanserad mathelg och därmed en pyttechans att få igång magen som vanligt igen). Vi avslutade kvällen på restaurangen där vi hade ätit grillad fisk. De hade en egen strand som 8 av hängde på. Vi hittade coola krabbor och drack färskpressad passionsfrukt under stjärnhimlen. Typisk bra kväll. 
Idag började vissa dagen med ett morgondopp i havet, hotellfrukost (inget märkvärdigt) och sol. Klockan 10 hade vi bestämt att bussen skulle gå mot Supermarket (alla ville bunkra upp med kryddor, havregryn, juice och annat gott inför våra måltider i Lusotho) men eftersom vi faktiskt lever i det land som vi gör, kom vi såklart inte iväg i tid. Vi plikttrogna svennar får vara med om mycket väntan här i Tanzania. Det är inte ofta saker händer när det är bestämt. Egentligen borde vi ha börjat fatta det nu. Man kan vara hur seg som helst och ändå hinna före andra. Jaja. Efter en evig väntan kom vi i alla fall iväg. Supermarket var första stoppet. Amboni Grottan var det andra. Kan vara en av de häftigaste/läskigaste naturupplevelsen jag har haft. Vi fick en guidad tur i ett grottsystem som är hela 234 kvadrat kilometer!!!! Grottorna ska ha skapats för 150 miljoner år sedan och har länge varit vattenfyllda, men är idag torra och ett hem för tusentals fladdermöss (popo- på swahili). De används också som en plats för lokalbefolkningens tro, vi fick se skålar med getblod som de hade offrat till deras gudar. Jag tycker det var riktigt coolt att få uppleva känslan av att vara inne i ett berg. Men jag ska inte sticka under stolen med att jag tyckte det var väldigt obehagligt också.
 
5 inte-roliga-saker som har hänt under helgen:
1. Kameran gick sönder (trodde vi)
När vi hade anlänt till Tanga och skulle började fota den vackra omgivningen vid havet så inser vi att kameran är helt död. Alltså en helg utan egna bilder. Dock insåg vi vårt misstag nu: vi hade råkat ha kameran på On hela resan= laddat ur. Ingen skada skedd alltså, förutom att vi inte har några kamerabilder från paradishelgen, just my crappy phone.
2. Har fått tusen myggbett= Malaria nästa?? :(
Även fast vi har haft långärmat på oss, sovit med myggnät, smörjt in oss med myggmedel och allmänt nojjat över myggor så har de jäklarna lyckats äta på våra kroppar. Om jag får feber om en vecka vet jag i alla fall vad det är, malaria. Men förhoppningsvis dämpar Malariaprofylaxet en aning. 
3. Är förstoppad= svullen och ont i magen. 
Same procedure as always. (Ska trycka i mig 2 frukt och fibrer tabletter innan sängdags och hoppas på det bästa.)
4. Förvirrade paret
Även fast vi hade med oss största väskan, med mest saker (till synes i alla fall) till Tanga lyckas vi glömma de mest basic stuff. Tandborste, tandkräm, badbyxor, diarrepiller, frukt&fibrer och bättre kläder var saker som vi hade glömt och som våra fantastiska classmates (TACK ALLIHOPA, vi står i tjänst till er) delade med sig av.
5. Klastrofobi i grottan.
För alla er som har sett Instängd (skräckfilm om ett tjejgäng som utforskar en grotta) så kan jag berätta att miljön i den grotta vi besökte idag hade lika trånga gångar stundtals som i filmen. Jag fick en panikattack när jag skulle krypa, helt omfamnad med sten och helt instängd mellan två andra kroppar. Tur att jag har fina människor omkring mig som tog hand om mig. (Otur att vissa människor i guidningsgruppen är så respektlösa som skrattar och hånar mig på Swahili när jag börjar gråta...)
 
Jaja. Oavsett de fem ovanstående punkterna har helgen varit väldigt fin. Längtar redan tillbaka. Det bästa är att vi ska till Tanga om 3 veckor igen då vi är bjudna på afrikanskt bröllop. IT-snubben på skolan ska gifta sig. SÅ KUL!!!
 

Kommentarer

  • Maggan säger:

    Oj så mycket ni är med om! Riktiga
    äventyr tar på krafterna och är inte bara välpolerade trottoarer. Hoppas att era magar piggnar på sig snart och att det inte är nån fara med myggbetten.
    Här hemma blåser det 14m/s och är just nu +4 grader.

    2014-09-22 | 22:25:29

Kommentera inlägget här: