livetsbravader.webblogg.se

Guatapé

Kategori: Allmänt

Vi befinner oss i vackra Guatapé över natten. Vi och vår tyske vän Richie har knatat upp 725 trappsteg för att få se denna vackra vy över den artificiella skärgården runt omkring Guatapé. Sjön skapades för att bli den största källa till energi i Colombia. Miljömedvetet, vackert och häftigt på en och samma gång. Här trivs vi bra. 
 

 

från salento till medellin

Kategori: Allmänt

Igår åkte vi i 8 timmar från lilla bergsorten Salento till Medellins fartfyllda gator (dessutom var det Valentine's day i Colombia igår). Idag och imorgon behöver vi fokusera på plugget, så att utforska denna stad får vänta lite. 
 
Salento var helt fantastiskt dock. Under våra sex dagar där hann vi med en vandring, ridning, ädelfisk för 10 kr, Tejo (traditionell sport), men mest av allt bara ta det lugnt och njuta över lugnet som infinner sig i bergen. 
 
Kram

Valle de cocora

Kategori: Allmänt

 
Igår gick vi på en sjukt fin hike, Valle de Cocora. 15 km med branta uppförsbackar, djungel, berg, wax palmer, kossor, kollibrihus och hästar. Vi badade i floden på vägen upp, så skönt.
 
Vi var helt slut efter turen så det fick bli en tidig kväll. Somnade gott med trötta ben och lyckligt sinne. 
 
 
Kram

Salento

Kategori: Allmänt

Tjoho! Vi är i Salento. En bergsstad/bergsby i västra delen av Colombia med en helt magnifk vy. Vi startade vår färd klockan 07.30 och kom fram klockan 17, men själva resan dit var helt fantastisk. Vi åkte igenom bergen, liknande Usambara i Tanzania, med hästar och hårt arbetande bönder längs vägen. Tyvärr ger inte bilderna en rättvis bild av det vackra landskap vi swischade förbi, men här är ett försök till bild i alla fall: 
 
Salento är så vackert och avslappnande. Vi är redan förälskade i detta place. Imorgon ska vi gå en 6 timmars hikingtur som kallas Valle de Cocora. Längs med vägen ska vi enligt beskrivningar från andra resande få se waxpalmer, hummingbirds, myrsloksliknande djur, kaffeodlingar och många olika landskapsklimat. Är så taggad! Vi har köpt nötter, frukt och vatten så vi klarar av denna (enligt ryktena) jobbiga och fysiskt ansträngade trek. 1timme ska tydligen vara brant uppförsbacke. 
 
Här är en bild från solnedgången i Salento med hostelets hund. SÅ SÖT.
 
 
 
Vi mår bra! 
Kram

Vi är i Bogota!

Kategori: Allmänt

Vi kom fram till ett svalt Bogota sent igårkväll och möttes av en överraskning: Martin! Killen Erika och jag paraglidade med förra gången vi var i Bogota. Han hade skrivit att han var i Medellin när vi skulle komma till Bogota. Men så fort vi blev insläppta genom hostelet Buena Vidas port stod han där och hälsade oss välkomna. Kul!
 
Maria och jag bor i ett rum med fem bäddar med en annan tjej från Filippinerna som verkar jätteschysst. Idag hade vi inte satt något alarm men vaknade ändå klockan 6 och kunde inte riktigt somna om. Gratis frulle tackar man ju ej nej till så vi masade oss upp (även om vi bara hade sovit 5 timmar) och mumsade i oss omelett, kaffe och havregrynsgröt. Vi tog en GRYMT efterlängtad dusch och kände oss som människor igen efter det. 
 
Annars har vi tagit en promenix genom staden. Jag visade några platser som jag tyckte var värda att se, exempelvis den lokala marknaden där vi köpte Colombias fantastiska passionsfrukt, bananas och kardemumma till gröten. Vi införskaffade även tomat, avokado och vitlök som fick bli vår svingoda lunch: guacamole på vårt medhavda knäckebröd.
 
Förtillfället är det pluggtid just nu, så ska återgå till epifenomenalismen och dess teorier. Är det medvetna egentligen bara en bipordukt av det omedvetna (fysiska aktiviteter i hjärnan)?
 
På måndag åker vi till Salento (kaffedistriktet med vacker natur+ vaxpalmer), där det antaglien inte kommer finnas så mycket wifi. Därför blir det pugg hela eftermiddagen idag och hela morgondagen så att vi kan lämna in våra uppsatser (som egentligen har deadline på fredag) så att vi kan njuta fullt ut av naturen där. 
 
 
Maria känner sig lite febrig, men annars mår vi tipptopp. 
Kram

Livebild from Panama City

Kategori: Allmänt

Hejhej! 
Efter många flygtimmar är vi i Panama. Här kommer vi vara i ca 15 timmar innan sista flyget till Bogotá går. Vi har frågat oss fram (på spanska!!!) om det är möjligt att lämna flygplatsen under väntetiden vilket verkar vara el possiblé. Vi har satt oss vi ett cafe, äter lite frulle och väntar på att klockan ska bli rimlig tid att besöka stan. Klockan är nu 6.30, så några timmars plugg väntar innan vi sätter oss i en taxi till Lilla Manhattan, Panama City. 
 
När vi klev av flygplanet möttes vi av den fuktiga värmen. Det är inte först nu jag börjar inse att vi faktiskt är på andra sidan havet. Resan har hittills gått väldigt smidigt, fort och bra. 
En sjukt ofräsch Filippa efter lite för lite sömn och lite för mycket ont i rumpan. 
 
Kram på er alla, vi mår jättebra. 
 

Det här med tidsskillnaden

Kategori: Allmänt

Om allt går som det ska är vi framme i Bogota klockan 22.55, Colombiansk tid, fredagkväll.
Då är klockan 6 på lördagmorgonen för er. 
 
Sverige = +1 (+1 timme till under sommartiden)
Colombia = -5 
 
Till och med den 25 oktober är tidskillnaden 7 timmar.
Efter det är den 6 timmar. 

2 dar kvar

Kategori: Allmänt

2 bra grejer hände denna förmiddag:
- fått besked om att jag hinner få en ny mobil på försäkringen innan avfärd.
- blev klar med veckans uppgift som ska in på fredag = ingen panik på flygplanet = skönt. 
 

Mamma, Pappa, Farmor och jag.

Kategori: Allmänt

En måndag spenderades med familjen på Fotografiska. Vi kikade bland annat in på Nick Brandts utställning och jag drömde mig bort till Tanzanias häftiga naturliv. Som avslut åt vi på Fotografiskas omtalade restaurang. Fantastisk utsikt men extremt dyrt och lite mat. Jaja. Vi hade oavsett en jättefin kväll tillsammans.
Mamma, Pappa, Farmor och jag.
 
 
 
 
(körde förövrigt bil i city första gången någonsing igår. överlevde. ingen skadades. bra filippa.)

middag med mysisar

Kategori: Allmänt

Middag Med Maria, Malva och Mathilda. Mums. 
Magnifikt. Men Mest Mysigt. 
 
 

JA TILL LIVET

Kategori: Allmänt

Är så HIMLA glad just nu. Maria, min käre resekompanjon knatar äntligen runt i samma land som jag. Hon har även fått besked om att hon KOM IN PÅ FILOSOFIKURSEN!! Detta betyder att vi två kommer sitta tillsammans och filosofera på andra sidan jorden. Båda med plugg upp över öronen men med varandra som sällskap och bollplank. Livet! 

Vi är ett

Kategori: Allmänt

Fällde en tår påväg hem från Loskälva idag. Himla töntigt egentligen, jag vet ju att vi kommer
att ses så fort jag kommer hem och förhoppningsvis även i Colombia. 
Extreme och Flexbert. 
Vi två. 
Ett. 
 

Obviously

Kategori: Allmänt

I och med förra inlägget - tanken är att detta place ska återfödas på nytt. 

En sommar att minnas

Kategori: Allmänt

Jag åker om 9 dagar. 
Sista jobbpasset imorgon.
Rygga/pass/gula kort är frampackat. 
Distansplugget är igång (blev nyss klar med första uppsatsen "What is consciousness?"). 
Inväntar egentligen bara en ny mobil sedan stölden och att mitt fina resesällskap ska komma hem. 
Ja ni hör ju. Det börjar verkligen närma sig nu. 
 
Här kommer en återblick på min fina vår/sommar i Sverige.
Tänk att 4 månader på svensk mark skulle gå så fort. 
Jag kom hem den 15e maj och rivstartade med ett träningspass på friskis. Känslan av att sova i sin egen säng, kela med Findus och njuta av familjens närhet var oslagbar. Jag påbörjade en vecka av kära återseenden. Åt rabarberpaj i ett rum fyllt av madrasser&kuddar med Fanny&Tom, tränade på Friskis, åt på restaurang med Farmor, skrattade mig lycklig i Karros, Rebeckas, Marias och Ronjas närhet under olika tillfällen. Den 24e maj hade jag den mest oplanerade men mest lyckade födelsedag ever. Dansade in min 21-årsdag tillsammans med tjejen i mitt liv, Fanny, i sällis med Bo, Thomas, Tom, Ola (vilket häng, vilket gäng, vilken kväll, vilken morgon). Påbörjade en intensiv intensivkurs dagen efter och jag var både slut och förväntansfull. Skulle jag klara det jag så länge tänkt skaffa? En månad följde av brumbrum i tankarna + morsdag i Gåsvik, Ottorp med Farmor&pappa, tacomiddag hos Livan, fika med Anti&Cassandra, ML-dag, säl-reunionx2, Marias student, Tobias student, Cykelsemester runt om i Roslagen med Fanny, grillkvällar hos Lodde&Anton, midsommarfirande hos Filip, Söderrörahäng, segling i Grisslehamn, yoga i hästhage med Fanny. Ja herregud, nu i efterhand tycks det vara märkligt att jag faktiskt tog det där jäkla körkortet med tanke på allt annat jag också hann med. But. I did it. Så jädrans skönt. Körkortstänk byttes ut till något annat - Röda korsetjobb + flytt till Stockholm&Farmor. I början av juli började jag på fantastiska Röda Korset igen. Hade några dagar ledig emellan utbildning och pass som jag spenderade på Söderröra med Torun&Anja. Annars spenderas julimånad såhär: Jobb. Jobb. Dans på open air. AW. Jobb. Lunch med Erika. Jobb. Dans med Fanny. Jobb. Vattenmelon. Hop on Hop off med Erika. Dans med Andrew. Varken Farmor, Mamma eller Pappa var hemma, kände mig lite ensam men överlevde ändå. Sedan kom en av höjdpunkterna som gjorde denna sommar världsklass: 
Into the Valley.
I tre dagar umgicks jag med Fanny, Tom och Ola. Tältade i skogen. Åt blåbär för att överleva (överdrift). Dansade in morgonsolen till de mest fantastiska remixarna med glitter och ansiktsfärg i ansiktet. Endorfiner och svett. Skratt och dans. Skog och kalkbrott. 
 
En vecka fortsatte på Röda Korset, helgen därpå for jag vidare till västkusten och Göteborg:
 
Jag började GBG-vistelsen med en picknick vid Göta Älv med Pillan. Senare kom Fille, vi träffade joddlare, satte oss på Filles stammishak och pratade om vad som hänt sedan sist. Under småtimmarna lärde Fille mig grunderna till att snurra plattor och när jag blir GBG-bo ska vi bli stora och spela massor med nice deep house under namnet Filip-pa. Skämtosido. Resterande dagar spenderade jag med min fina släkt (kussar&mostrar). Vi picknickade i Azaleadalen, åkte ut till Brännö, åt på jordens godaste fiskrestaurang och fnissade mest. Efter den långa turen hem gick jag på improvisationspoesi/musik med Karl och Ellen för att se vår fantastiska kollega Ivar. Hjälp vad paff jag blev. Hjälp vad bra det var. 
 
Det som följde näst var dock inte lika kul:
Knäproblem och sjukskrivning från mitt huvudsakliga jobb. Drygt 3 veckor innan jag skulle sluta på Röda Korset fick jag så ont i knät att jag knappt kunde gå. Pga fina kollegor fick jag kontorsjobb istället och avverkade alla (+ morgondagens pass då) mina pass på Röda Korset. Fina organisation. I'll miss you. 
 
Under en söndagsmorgon i augusti fick jag dela denna vackra morgonsol med min fina vän Erika. En morgon fylld med prat, bad, gläjde, musik och kärlek.
En dag efter jobbet gick Erika&Björn&jag till Långholmen för ett dopp i det blå och en glass i solen. 
 
En resa sent att glömma:
En helg i slutet av augusti åkte jag och Farmor till Prag. En resa som har varit efterlängtad hela sommaren och som blev otroligt bra. Vi kom till ett soligt Prag och börjar resan med att gå en promenad över Karlsbron, till John Lennon Wall (vägg där förtryckta ungdomar har målat enda sedan kommunismens förtryck under 80-talet och som målas på än idag). Vi träffade min vän Honza som jag lärde känna i Peru, han tog med mig ut på en kvällstur på Segway. Helt nytt för mig!! Dagen därpå trängdes Farmor&jag med hundratals andra turister som ville se det astronomiska klockuret göra sin parad. Vi gick en promenad till The National Museum och kikade på utställningen "Death". På kvällen åkte vi på båt, åt gott och lyssnade på livemusik längs floden Vtlana. Den sista heldagen spenderade vi på Petrinkullen, med en fin utsikt över Prag, villovägar med spårvagnen samt avslut på operan Don Giovanni på Estate Theatre. Mozart hade premiär för Don Giovanni på just denna teater för 258 år sedan, häftigt tyckte vi. En fantastisk resa med min bästabästa Farmor. 


Under augusti har jag skrikit mig hes till AIK-DIF och DIF-HIF tillsammans med Pappsen, Jimmy, Calle och Johan. För mig kommer det alltid vara en speciell känsla att gå in på arenan i min Pappas sällskap. Heja på samma lag, skrika och vara nervösa inför matchens slutresultat. Är så glad över att Pappa introducerade mig till denna gemenskap redan när jag var en liten plutt och lät det bli en Far&Dotter-grej. Pappa och jag. Vi två. 
 
 
Nästsista helgen innan avfärd for jag och Erika till Ottorp för en mysig och upplysande vistelse på Farmors landställe. Vi åt tacos, promenerade i skogen, pallade äpplen, nakenbadade, drack te, kollade på Farväl Falkenberg, satt och pratade på en gräsmatta i solen, skrattade och läste igenom varandras Sydamerika-dagböcker. Så jädrans bra. Vi avslutade med en natt i stan som blev obeskrivligt fin och bra. Glitter är livet. 
Erika är livet! 
 
 
Ja, det blev en helt otrolig sommar oavsett regn och rusk. Det gäller ju bara att njuta av det vackra som finns istället för att gräma sig över avsaknader. Jag är totalsäker på att hösten i Colombia kommer bli minst lika bra och jag är tacksam över att jag får leva mitt liv såhär. På mina villkor och så som jag vill leva det. Med tanken i nuet och med en full grad levandes Filippa. Jag mår bra.